Välj en sida

Sveriges mest prestigeladdade tävling inom content marketing, Guldbladet, avgjordes 15 maj under kristallkronorna på Berns i Stockholm. Rubrik vann guld i kategorin ”Sveriges bästa årsredovisning”.

Med 5 678 unika omslag stack Elanders årsredovisning ut bland konkurrenterna inte bara för texterna och formgivningen utan även för den tekniska kreativiteten och utförandet.

– Guldbladet är Sveriges viktigaste och främsta tävling inom content marketing. Vi är i förhållande till övriga vinnare en relativt liten byrå och att i det sammanhanget återigen ta hem guldplaketter är extra roligt, säger Miika Tuomivuo, innehållstrateg på Rubrik.
– Det är ännu en bekräftelse på att vårt arbetssätt verkligen fungerar – att alltid arbeta i väldigt nära samarbete med våra uppdragsgivare, att ha högt i tak och jobba i små, riktigt engagerade arbetsgrupper.

Förutom vinsten i Guldbladet har Elanders två år i rad utsetts till bästa årsredovisning bland börsbolag av Svenska Publishingpriset och blivit nominerad i Svenska Designpriset.
– Det känns oerhört roligt att satsningen på att utveckla vår årsredovisning har gett resultat på nytt, säger Andreas Wikner, ekonomidirektör och uppdragsgivare på Elanders.
– Ambitionen har varit att beskriva hur hela vår bransch utvecklas i det digitala tidevarvet och samtidigt förklara Elanders position och framtida ambitioner. Vi är oerhört imponerade av våra byråer Rubrik och More PR som hjälpt oss att beskriva den resan med hjälp av årsredovisningen! Det är en bedrift att år efter år hitta en ny vinkel och skapa något som utgår från vår verksamhet men som mottagarna upplever som riktigt läsvärt och värdefullt.

Juryns motivering löd: Att producera en årsredovisning med 5 678 unika framsidor är inget som görs i en handvändning. Och görs inte av vem som helst. Årsredovisningen kombinerar på ett förtjänstfullt sätt berättelser om Elanders kompetens med en formgivning som leder dessa berättelser i bevis.

Hurra!