Historien om Saab 99

2017-05-03 / Fidde

Våren 2017 producerade Rubrik tillsammans med Stark och Mad Terrier en serie filmer om Saabs historia för Orios räkning. I centrum står Sveriges störste Saab-entusiast – Peter Bäckström, intendent på Saab Car Museum i Trollhättan. Avsnitt 3 handlar om bilarnas bil: Saab 99, bilen som satte Saab på världskartan.

När Saab 99 premiärvisades 1967 höjde många på ögonbrynen – den såg inte alls ut som föregångarna. Allt var nytt och ombyggt från grunden. 99 kan sägas vara den första ”moderna” Saaben, och blev tillsammans med efterföljaren 900 storsäljaren framför alla andra.

Saab 92 och 96 var ganska små bilar, för den lilla familjen. Men i början av 1960-talet bestämde sig Saab för att utveckla en större bil i mellanklassen, som även skulle rikta sig mot exportmarknaden. Projektet fick namnet Gudmund, och efter fem år var det dags att lansera resultatet. Modellen blev en revolution av hela Saab-konceptet.

– Konstruktörerna, med Gunnar Ljungström i spetsen, hade en stark vision om hur en bil skulle vara. Den fick en formgivning som ingen annan, och talar Saab som ingen annan modell gör, säger Peter Bäckström, intendent på Saab Car Museum i Trollhättan.
 

 

Med åren dök många innovationer upp i Saab 99, som var först ut med bland annat strålkastartorkare, självreparerande stötfångare, stolsvärme, sidokrockskydd, kombikupé och inte minst turbo. Men det allra första man slås av när man sätter sig i en Saab 99 är hur rymlig den är inuti. Så fick den också smeknamnet ”den bredaxlade svensken”.

– Den har en intressant konstruktion med kraftigt välvd framruta, växellåda under motorn och en udda karrosstruktur med bland annat bärande yttre ytor och de kraftigaste vindrutestolparna som någonsin skådats. Den är nästan lite ”franskt” udda i sin uppbyggnad, säger Peter Bäckström, skrattar och fortsätter:

– Den väcker starka känslor. Det är en bil man antingen älskar eller har svårt att ta till sig.

Och för egen del så älskar han självklart den. En detalj han tycker extra mycket om är tändningslåsets placering mellan stolarna, som i fortsättningen blev lite av Saabs signum. En av huvudanledningarna var att undvika knäskador vid kollision.

– Denna tekniskt eleganta lösning var kontroversiell när bilen släpptes, men det finns inget annat som säger ”99” lika mycket till mig.

Saab 99 producerades från 1968 ända fram till 1987. Uppföljaren 900, som i sin första generation mångt och mycket var en direkt vidareutveckling av 99, höll från 1979 till 1994. Tillsammans tillverkades bilarna i hela 1,6 miljoner exemplar.

– Saab hade inte råd att komma med en ny modell varje år, utan man jobbade vidare med den man hade. Just den här plattformen visade sig ha en enorm utvecklingspotential. Visst var det meningen att den skulle hålla länge, men alla blev nog ändå förvånade över hur länge 99:an faktiskt producerades, säger Peter Bäckström.

Vad är det då Peter gillar så mycket med Saab 99? Svaret dröjer inte.

– Den är mekanisk, den är direkt, och du är ett med bilen. Visst är den lite motspänstig i växellådan, men du känner direkt vad som händer. Jag gillar speciellt de tidiga modellerna med Triumphmotor, de är silkeslena att köra.

På frågan om det finns något som är negativt med Saab 99 får Peter däremot tänka efter länge. Till sist säger han:

– Ja, det skulle väl vara att de är så populära i folkrace och rallycross, vilket har gjort att många fina bilar har försvunnit från vägarna.

Se fler avsitt i serien om Saabs historia