Två Dagar i ny kostym

2018-02-23 / Fidde

Lördag den 24 februari är det nypremiär för GP:s helgbilaga Två Dagar. Magasinet har fått ett nytt spännande innehåll som också förpackats i en helt ny grafisk form som tagits fram av Rubriks ADs i samarbete med Två Dagars redaktion.

– Det känns så klart jätteroligt och spännande att få arbeta med ett känt varumärke som GP, som så många människor i Göteborg och Västsverige har en relation till, säger Ingrid Hellgren Sjöberg, vd på Rubrik.

Två Dagars redaktion satsar på kvalitetsjournalistik och läsarna kommer att bjudas på en skön blandning av intressanta reportage, spaningar och helgguider. Rubrik har givit Två Dagar ett nytt grafiskt uttryck, som delvis knyter an till stora GP, men som ändå står för sig själv och matchar innehållets höga kvalitet.

Skisser från framtagandet av Två Dagars nya form.

Rubriks AD Fredrik Sandberg berättar att arbetet med re-designen av Två Dagar grundar i att stötta och lyfta texterna snarare än formen ska glänsa på egen hand. Den övergripande ambitionen har varit att skapa en premiumkänsla utan att för den skull förlora GPs varma och folkliga uttryck. Magasinet har en bred målgrupp så en av utmaningarna var att hitta en balanserad form som känns modern och genomarbetad utan att bli för spetsig och temporär.

– En av lösningarna blev att jobba mycket med de små detaljerna för att skapa rätt identitet och kvalitetskänsla. Många av ikonerna och formelementen är framtagna för att fungera även digitalt, säger AD Hanna Finnström Tuomivuo. Detta är viktigt eftersom Två Dagar också fått en mer framträdande plats på gp.se där färg och form känns igen från pappersmagasinet.

– Två Dagar går nu in på sin 23:e årgång och både bland läsare och på Göteborgs-Posten finns förväntningar på vad vårt helgmagasin ska vara. Då är det extra viktigt med någon som kommer in med en fräsch blick för att hjälpa till att identifiera vad som kan göras om och vad som bör behållas. Den rollen har Rubrik tagit på ett helhjärtat sätt med lika delar professionalitet, energi och entusiasm och vi är mycket glada över resultatet, säger Två Dagars huvudredaktör Ulf Roosvald.