Två guld och ett silver till Rubrik!

2019-12-06 / Fidde

Hurra för Rubrik! I år vann vi både guld och silver i Svenska Designpriset för två nya uppdragsgivare: investmentbolaget Latour och det nya rederiet Wallenius SOL. Dessutom fick vi även guld i Publishingpriset för Latours årsredovisning!

Med WALLENIUS SOL tävlade vi med bidraget The Enabler i kategorien ”Redaktionellt – Kundtidning – Print”, där vi konkurrerande mot elva fina tidningar. Vår idé med en kundtidning i tabloidformat blev en fullträff med andra ord, och hos juryn kom den till och med etta! Extra roligt också då vårt uppdrag från början var att ta fram en företagspresentation i broschyrformat. Med The Enabler har vi i stället skapat en inspirerande trycksak med lång livslängd och ett högt läsvärde. Under 2020 kommer tidningen också att leva vidare digitalt utifrån ett nytt redaktionellt koncept – håll utkik på wallenius-sol.com. 

Ragnar Johansson, vd på WALLENIUS SOL är också stolt och glad för silvret i Svenska Designpriset: 

– Det här var jätteroligt för oss alla! Rubrik har gjort en högkvalitativ produkt som verkligen tillför ett värde. Vi har haft med The Enabler på mässor och möten och en stor hög som vi haft liggande i receptionen hos oss är nästan helt slut. Nu ser vi fram emot ett fortsatt samarbete, och det ska bli roligt att jobba vidare med webbversionen av tidningen enligt det nya konceptet.

För investmentbolaget Latour blev det dubbelt upp med guld i både Svenska Designpriset och Publishingpriset. I Svenska Designpriset tävlade vi mot så många som 20 tryckta årsredovisningar! Det här var dessutom första gången som vi fick uppdraget att ta ett helhetsansvar för Latours tre publikationer: en svensk årsredovisning, kortversionen Latour ”At a glance” samt en engelsk årsredovisning. I uppdraget ingick också en redesign av årsredovisningarna och att ta fram ett nytt uttryck utifrån den grafiska profilen. Vår lösning var att ha ett mer redaktionellt förhållningssätt till innehållet genom att arbeta med typografi, ett spännande bildspråk, kontraster, luft och ett varierande tempo. Det visade sig verkligen vara ett vinnande koncept! 

Katarina Rautenberg, Controller & Compliance manager på Investment Latour, är vår främsta kontakt som också är glad för de två priserna. 

– Det här är helt otroligt. Att Rubrik tar hem två prestigefyllda priser redan första gången de gör vår årsredovisning är ett kvitto på att vi jobbar med en fantastisk samarbetspartner. Vi är jättestolta över båda vinsterna och det är en fjäder i hatten för alla inblandade. Nu när vi är i full gång med 2019 års årsredovisning känner vi ett extra stort förtroende för Rubrik och vi har verkligen ett fint samarbete.

Svenska Designprisets motivering (Latour): 
”För ett inspirerande hantverk som förmedlar kvalitet, noggrannhet och nyfikenhet, som ger ett bolagsvärde långt över de siffror som uppgiften är att redovisa”

Publishingsprisets motivering (Latour): 
”För en begriplig årsredovisning med läckert omslag, sober färgskala och fin typografi”.

Vill du veta mer?
Hör gärna av dig till: frida@rubrik.se eller 0701-40 10 29

 

Fredrik Sandberg, Art Director på Rubrik och ansvarig för arbetet med Latour.

Hej Fidde!

Vad var det som gjorde att vi tog hem dubbla guld för Latours årsredovisning?
– Samarbete och tillit. Det är alltid skönt att ha trygga kunder som litar på vår kompetens att gifta kommunikativ idé med form på ett bra sätt. Det har Latour verkligen gjort, och jag är superglad över resultatet och vinsterna! 

Vad är egentligen bra design?
– God design handlar alltid om att formge utifrån målgruppen som vi kommunicerar med. Det viktigaste är att produkten faktiskt gör jobbet och svarar mot uppsatta mål. Att ”det ska vara snyggt” är alltid sekundärt även om designern i mig skriker att det är prio ett, haha. Det kan ju vara så att den absolut snyggaste produkt du har sett flyger rätt över huvudet på målgruppen, och då är allt arbete och snygghet plötsligt värt noll och ingenting.

Därför känns det ju extra kul att vinstmotiveringarna innehåller både: ”…ger ett bolagsvärde långt över de siffror som uppgiften är att redovisa” och ”… en begriplig årsredovisning …”