Svartvitt porträtt av Hanna Finnström och Fredrik Sandberg Art directors på contentbyrå

Vi snackar årsredovisning

En riktigt vass hållbarhets- eller årsredovisning kan göra så oerhört mycket mer än att bara pliktskyldigt redovisa verksamhetens resultat. Våra prisbelönta ADs Hanna och Fidde delar med sig av sina bästa tips.

Hej Hanna och Fidde! Ni har ju vunnit flera priser för formen på hållbarhets- och årsredovisningar. Vad är det som gör er så vassa?

  • Orädda idéer och bra kundrelationer. En lekande “högt i tak”-arbetsgrupp och ett fint samarbete med våra kunder. Att ha en bra kundrelation är helt avgörande för en bra produktion.
  • Insikten att god design = god funktion. Vi försöker verkligen utgå från mottagarna. Vem är det som ska ta till sig innehållet och hur förmedlar vi bäst budskapet till dem? Funktionen är superviktigt. Att vi tycker något är “snyggt” betyder ju ingenting om det sedan inte flyger hos de faktiska mottagarna.
  • Blandningen av rutin och nyfikenhet. Självklart ska det läggas ett par lager rutin, kärlek och smarta visuella lösningar till produktionen.

Finns det något man ska tänka lite extra på när man designar just årsredovisningar?

  • Tänk redaktionellt. En årsredovisning behöver inte bara bestå av långa förklarande texter – mixa upp innehållet för att öka läsvärdet. Använd till exempel infografik för att åskådliggöra komplex information och siffror på ett tilltalande och kul sätt.
  • Läs på. För att mottagarna verkligen ska kunna lära känna bolaget krävs det att du också gör det. Formen måste ju spegla vad bolaget står för.
  • Tydliga avdelningar. Man måste kunna orientera sig på ett bra sätt.
  • Utmana på rätt ställen. Det kanske inte är i tabellerna man lägger formfokus. Men omslag, bildspråk och grafik kan få ta ut svängarna lite extra.

Vad ska man tänka på som beställare när man väljer byrå att samarbeta med?

  • Se till att innehållet får leva även utanför redovisningen. Planera för redovisningen som en stark kommunikationskanal, inte ett pliktdokument. Då kan vi tillsammans se till att det finns en smart contentplan för hur innehållet som tas fram får leva även efter att redovisningen lämnats in.
  • Förtroende är superviktigt. Låt även de konstigaste idéerna och roligaste inspelen få ta plats i idéstadiet. Är de FÖR konstiga så gallras de kanske bort men är de lagom galna så vinner ni designpriser för dem.

 

Är du nyfiken på hur ni kan levla upp er redovisning inför nästa år?
Kul! Hör av er till vår vd Ingrid Hellgren Sjöberg så visar vi hur!