Vi snackar podd
Poddlyssnandet fortsätter att skjuta i höjden. Drygt 50 procent av svenskarna lyssnar regelbundet på podd, enligt Spotifys undersökning ”Poddsverige 2021”. Vad är egentligen hemligheten bakom en framgångsrik företagspodd? Vår poddspecialist Linda Larsson ger sina bästa tips.
Hej, Linda! Du har ju flera års erfarenhet av poddproduktion. Vad är det som gör podd till ett oslagbart format i kommunikationsmixen?
– Du når direkt till din målgrupp och har lyssnaren ”för dig själv” i ett brusfritt media – både för intern- och externkommunikation. Den ger också ett mervärde till övrig kommunikation, och lever kvar så länge ni vill att den ska leva.
Vad ska man tänka på om man som företag vill starta en podcast?
– Först och främst – vilken målgrupp vill ni rikta er till och vad är syftet med podcasten? Det är de viktigaste frågorna för att kunna gå vidare och fundera på innehållet. Är syftet lärande, kundnytta, employer branding eller handlar det kanske om ren information? Sen är det dags att fundera på uppbyggnad av varje episod: intro, återkommande inslag, reportage och outro. Jag tycker också att det är viktigt att fundera på vilket ”kring-content” man kan skapa till varje avsnitt. Man kan till exempel filma inspelningen och klippa kortare trailrar till sociala medier. Artiklar, bilder och videoklipp attraherar nya lyssnare och ökar intresset för er som företag!
Hur ska lyssnaren hitta till en företagspodcast?
– Givetvis via sociala medier – om er målgrupp finns där, vill säga. Om ni har nyhetsbrev och/eller magasin ska podcasten självklart marknadsföras där. Och om ni har en internpodcast ska den givetvis synas på intranätet. Detsamma gäller för en vanlig extern hemsida. Som pre-marknadsföring kan man gå ut och fråga målgruppen i de aktuella kanalerna vad de faktiskt vill att en podcast ska innehålla. En engagerad målgrupp kommer sannolikt att bli en trogen lyssnare!
Vad finns det för fallgropar?
– Jag skulle säga att det finns två typer av fallgropar: den ena är rent teknisk och den andra är mer ”känslomässig”. Om vi börjar med den tekniska biten – nej, det är inte superavancerat att spela in och klippa en podcast, men det tar tid om det ska bli riktigt bra. Anlita en podcast-producent för att få ett bra innehåll med ett proffsigt slutresultat. Den känslomässiga fallgropen är att vissa tänker: ”Men åhhh, hur ska vi kunna och hinna göra ett avsnitt i veckan för all framtid…?!” Goda nyheter: det behöver ni inte! Jag brukar rekommendera mina kunder att bestämma sig för tio riktigt bra avsnitt maxat med ”kring-content”. För att optimera inspelningsprocessen kan man dessutom spela in flera avsnitt på samma dag. Efter tio avsnitt gör man en utvärdering och tar beslut om en eventuell fortsättning.
Hur långt ska ett avsnitt vara?
– Hur långt är ett snöre…? Skämt åsido, jag tycker max 30 minuter om syftet är att lyssnarna ska lära sig något. Är det däremot intervjuer eller personporträtt kan man vara mer generös.
Är du nyfiken på vad en podd kan tillföra din verksamhet?
Kul! Hör av dig så snackar vi vidare!
Contentbyrån Rubrik
Vi levererar innehåll som lyfter! Det har vi gjort sedan 1988 och vi är i dag en av Göteborgs mest erfarna och uppskattade contentbyråer. Vill du komma i kontakt med oss? Kontakta då Ingrid Hellgren Sjöberg (vd) eller Patrik Malmer eller Frida Valentin (kundansvariga).