Nya vägar till hållbarhet

Epiroc spelar en viktig roll när gruv- och anläggningsbranschen ställer om. Genom att stöpa om kundmagasinet Mining & Construction visar Rubrik hur bolaget förbättrar både bokslutet och hållbarheten för sina kunder.

Utmaning

När Rubrik började arbeta med Epiroc, som då fortfarande var en del av anrika industriföretaget Atlas Copco, hade kunden påbörjat en förflyttning. Man vill uppfattas som en leverantör av produktivitets- och hållbarhetslösningar, inte bara av teknologiska produkter. Rubrik fick därför i uppdrag att modernisera det globala kundmagasinet Mining & Construction magazine. Målet var att det skulle sätta in verksamheten i ett större sammanhang och förmedla expertkunskap och mervärde.

Lösning

Rubrik tog fram ett redaktionellt koncept med fokus på att visa upp Epirocs kompetens och bredd. Läsaren får bland annat exempel på hur bolaget jobbar nära sina kunder och hur innovativa produkter och tjänster ökar produktiviteten, minskar driftkostnaderna och förbättrar hållbarheten. Varje nummer innehåller en temadel där ett ämne som kopplar till Epirocs verksamhet blir belyst från olika håll.

Resultat

Efter att ha tagit fram det redaktionella konceptet började Rubrik producera magasinet. Första numret av ”nya” Mining & Construction magazine kom ut i slutet av 2017 och magasinet översätts till bland annat engelska och spanska. Det kan nå läsare i upp till tvåhundra länder och har fått mycket god respons, både internt och externt. Numera producerar Rubrik även film och fristående kundcase för Epiroc.

200

Antal länder tidningen finns i.

”Tidningen är en viktig del i arbetet med att inspirera våra kunder och hjälpa dem ett fortsätta utveckla sina verksamheter. Den stödjer vår position som expert inom gruvnäring, infrastruktur och naturtillgångar. Mining & Construction spelar även en viktig roll i byggandet av vårt nya varumärke, Epiroc”.

Anna Dahlman Herrgård
Global Communication and Brand Manager

Nyfiken?
Gustaf Höök - Redaktör
Gustaf Höök
Redaktör