Liseberg

Årsredovisning och verksamhets­berättelse

Bakgrund

Sedan 1923 har göteborgare och miljontals tillresta turister roats och trivts i Nordens största nöjespark. I dag är Liseberg ett av landets största turistmål som erbjuder spännande upplevelser för besökare i alla åldrar i stort sett året om. Förutom sommarsäsongen håller Liseberg även öppet i samband med Halloween på hösten och före och under julen. Rubrik har samarbetat med Liseberg sedan hösten 2015.

Utmaning

Liseberg har sedan några år valt att separera årsredovisning och verksamhetspresentation. Syftet med årsredovisningen är att få en historiskt jämförbar redovisning medan den tematiserade verksamhetspresentationen speglar verksamhetens ambitioner nu och framåt. Liseberg vill ta en branschledande position i en spännande global bransch som är både framåtsträvande och traditionell på samma gång. Lisebergs största konkurrenter är dock inte andra nöjesparker, utan allt som upptar människors fritid. Därför är det angeläget att berätta om de omvärldsfaktorer som påverkar parkens utveckling på ett sätt som stärker företagets varumärke och är lätt att ta till sig.

Lösning

Tillsammans med Liseberg tog vi fram en ny disposition av materialet till verksamhetspresentationen som bygger på en blandning av information, redaktionella intervjuer och lättillgängliga infografiksidor. Samtidigt fick både verksamhetspresentationen och årsredovisningen en ny gemensam form med stark Lisebergskänsla. Vi skapade också ett lekfullt bildmanér som går att applicera på de flesta teman. Bilderna och innehållet speglar hur man jobbar professionellt med ett viktigt ämne, samtidigt som man tillåter sig att behålla glimten i ögat.

Resultat

Responsen på det nya upplägget och den nya formen har varit mycket positiv bland Lisebergs intressenter, både i Sverige och bland branschkollegor runt om i världen. ”Intressant, snygg och läsvärd” är ord som återkommer.

Priser och nomineringar:
Svenska Designpriset 2017 — Silver
Svenska Designpriset 2018 — Nominering
Publishingpriset 2017 och 2018 — Folkets röst

Nyfiken?

Vill du veta mer om det här uppdraget? Kontakta AD Hanna Finnström