Orio

Saab Car Museum

Bakgrund

I november 2013 bytte Saab Automobile Parts namn till Orio AB. Samtidigt breddades företagets erbjudande från att enbart förse Saab-bilar med originaldelar till att även täcka in andra modeller på marknaden.

Utmaning

Med målet att stärka relationen till kunderna startade Orio ett digitalt magasin med skräddarsytt content som skulle hjälpa verkstäderna att öka sin omsättning, förbättra sin produktivitet och få en tydligare position, vilket gör dem mer lönsamma. En del i marknadsföringen av magasinet blev en filmserie, producerad av Rubrik, som på ett underhållande sätt lyfter fram det som gjort Saab unikt genom tiderna.

Lösning

Filmerna riktar sig till Saab-entusiaster, inköpare och chefer i branschen som arbetar på oberoende bilverkstäder. Serien är en hyllning till personerna bakom Saab, de som vanligtvis inte hamnar i rampljuset. Saab är nämligen känt för sin stora följarskara av entusiaster. Saabmuseets intendent Peter Bäckström är en av dessa och en perfekt ciceron genom Saab-bilarnas historia. Filmerna visar på det engagemang som fortfarande finns i varumärket Saab, trots att inga nya bilar längre tillverkas. Mjuka värden och feelgood var ledord när form och manus togs fram. Vi producerades filmerna i samarbete med vårt systerbolag Stark Film.

Resultat

De fyra första filmerna i serien har setts av nära 200 000 personer. Även Saabentusiaster utanför Sveriges gränser har hittat filmerna. Filmerna är publicerade på Orios webbplats, har spridits via nyhetsbrev, Orios Facebooksida samt genom Saab Cars Facebooksida. Saab Car Museum featuring Peter Bäckström nominerades i Svenska Designpriset i kategorin Bästa Film.

Priser och nomineringar:
Svenska Designpriset 2017 — Nominering
Publishingpriset 2017 — Nominering
Publishingpriset 2017 — Folkets röst

Nyfiken?

Vill du veta mer om det här uppdraget? Kontakta kundansvarig Patrik Malmer.