
Sjöräddningssällskapet
Kundtidning Trossen
Bakgrund
Sjöräddningssällskapet räddar liv till sjöss. Det har man gjort sedan 1907. Verksamheten bedrivs helt ideellt och över 2 300 frivilliga sjöräddare på 74 räddningsstationer är beredda att rycka ut i alla väder. Sjöräddningssällskapet medverkar i 90 procent av all sjöräddning som utförs i Sverige.
Utmaning
Tidningen Trossen är den viktigaste kanalen för kommunikation med medlemmarna. Efter en omvärldsanalys beslutade Sjöräddningssällskapet inför 2015 att ändra på ett mångårigt upplägg. Målet var bland annat att tydligare göra Trossen till en tidning för båtägare och visa det större värdet mer ett medlemskap i Sjöräddningssällskapet.
Lösning
Utöver att förändra formatet och göra tidningen mer ”magasinig”, med stort utrymme för bildjournalistik, blev Trossen mer inriktad på att leverera nytta till läsaren. Det blev mer av konkreta tips och råd kring att äga och framföra båt – och även större fokus på sjöräddning.
Resultat
Trossen har blivit mer instrumentell och ”nyttig”, vilket har lett till mycket god respons från Sjöräddningssällskapets medlemmar. Tidningen har vid tre tillfällen nominerats till Svenska Publishingpriset i kategorin bästa medlemstidning. År 2017 belönades den med första pris.
Priser och nomineringar:
Publishingpriset 2017 — Guld
Publishingpriset 2018 — Nominering
Nyfiken?
Vill du veta mer om det här uppdraget? Kontakta redaktör Gustaf Höök