Har du koll på nya EU-regler för miljöpåståenden?
För att göra framsteg i omställningen är det viktigt att konsumenter kan fatta välgrundade beslut och bidra till mer hållbara konsumtionsmönster. Efter en tid där budskap kring hållbarhet näst intill svämmat över finns nu direktiv som sätter förhållningsregler kring det hela.
EU:s nya direktiv "Empowering Consumers for the Green Transition" stärker konsumenters roll i den gröna omställningen och förbättrar deras möjligheter att fatta välgrundade, hållbara beslut. Direktivet, som antogs våren 2024, ska motverka vilseledande miljöpåståenden i marknadsföring genom att skärpa kraven på hur företag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete.
Vad är ett miljöpåstående?
Ett miljöpåstående är en frivillig antydan om att en produkt, produktkategori, varumärke eller tjänst har en jämförelsevis bättre, jämförelsevis mindre, positiv eller ingen påverkan på miljön.
När det kommer till marknadsföring kan mer eller mindre allt ett företag kommunicerar räknas in. En text, en bild, en logotyp, ett varumärke, ett citat, ett produktnamn eller en något annat som presenteras i kommersiellt syfte.
Så undviker du vilseledande hållbarhetskommunikation
För att nå ut med vårt hållbarhetsarbete är transparans och trovärdighet avgörande. Med EU:s nya direktiv stramas reglarna åt och även om det kan kännas svårt handlar det i mångt och mycket om att känna sin verksamhet, produkt eller tjänst och kommunicera den på ett sätt som stämmer överens med verkligheten. Ganska logiskt egentligen!
Generiska miljöpåståenden
Hållbar, klimatsmart, grön, miljövänlig...Vad betyder det egentligen? Generiska miljöpåståenden är miljöpåstående utan ytterligare specifikationer. Dessa ska undvikas om man inte kan visa på den "ultimata erkända miljöprestation” som är relevant för påståendet. Berätta istället mer konkret vad det är som gör tjänsten, produkten hållbar!
Otydliga urval
Att göra ett miljöpåstående om hela produkten, tjänsten eller hela verksamheten när det endast gäller en viss aspekt av produkten eller en specifik aktivitet av verksamheten är inte godkänt. Var tydlig och transparent med vad påståendet gäller!
Hållbarhetsmärkningar
Idag finns det inte mindre än 230 hållbarhetsmärkningar i EU (Europabarometern 2023) och transparensen varierar. Genom det nya direktivet ställs högre krav på att hållbarhetsmärkningar ska godkända av myndigheter och vara baserade på officiella certifieringssystem.
Framtidsvisioner
I det nya direktivet tillkommer även krav på miljöpåståenden som avser framtida miljöeffekt, exempelvis ett påstående som ”Till 2030 har vi nollat våra koldioxidutsläpp”. Enligt den nya regeln krävs för sådana påståenden att åtagandena är tydliga, objektiva, publika och verifierbara.
Klimatkompensation
Påståenden om att en produkt har en positiv, minskad eller ingen miljöpåverkan baserat på användning av klimatkompensation, som inte är kopplade till faktiska utsläppsminskningar i produktens eller tjänstens värdekedja ska inte användas.
Fokusera på utsläppsminskningar nu snarare än kompensation sen!
Vad innebär Green Claims?
Green Claims är ett så kallat systerdirektiv till "Empowering Consumers for the Green Transition" som mer fokuserar på hur hur verifiering av miljöpåståenden ska ske, vilken typ av förhandsgodkännande som krävs och vilka sanktioner som kommer att gälla vid frånträdelse. Detta direktiv ligger nu under förhandling i väntan på att godkännas av EU-parlamentet, troligtvis i slutet av 2024.
På Rubrik ser vi positivt på ökad transparens och kravställning, inte minst för att det skapar en mer rättvis spelplan för företag med ambitiöst hållbarhetsarbete.
Känns det snårigt?
Vi hjälper er att skapa innehåll som varken bidrar till greenwashing eller greenhushing – Innehåll som lyfter!
Så kommunicerar du hållbarhet – 5 tips!
- Sätt er in i det nya direktivet
- Se över all befintlig kommunikation i form av text, bild, logotyp i samtliga kanaler
- Ifrågasätt och tydliggör era påståenden
- Efterfråga bevis från era leverantörer i värdekedjan
- Uppdatera löpande innehåll och ha koll på direktivets utvecklin
Eller – Ta hjälp! Vi stöttar er i kommunikationen och utbildar era team om ni önskar. Kontakta Maja för om ni önskar veta mer om hur vi på Rubrik kan hjälpa till!