Böcker

2018-09-06 / Christian

Nyboksdoften är oslagbar. Böcker signalerar hållbarhet och har lång livslängd, och är ibland det självklara valet när det är dags för till exempel jubileum. eller att summera ett projekt. Eller varför inte hela verksamheten? En sak är säker: mottagaren uppskattar alltid att få en bok.

Böcker är något speciellt. Det är ett medium som låter avsändaren breda ut sig, och skapa ett eget litet universum som läsaren välkomnas att besöka och sjunka in i. I dagens hetsiga medielandskap är det ibland skönt att tillåta sig att ta både tid och plats. Böcker låter dig också obehindrat arbeta med att påverka såväl känslor och attityd som kunskapsnivå hos mottagarna. Och är den attraktiv nog kommer boken att vara något som mottagaren vill spara, återkomma till, referera till, och visa för andra.

Vi har gjort flera böcker tillsammans med kunder, bland annat uppskattade jubileumsböcker. När det gäller böcker handlar inte allt bara om vilket innehåll som lyfts – det handlar minst lika mycket om utformning och sammanhang. En bok är måhända inte den bästa kanalen för att skildra dagsaktuella händelser, men när det gäller att sammanfatta större projekt eller ett helt företag finns det inte mycket som slår en vackert formgiven, matnyttig och välkomnande bok.
 

NÄR DET ÄR DAGS ATT GÖRA EN BOK...

 

1. Strategi

Lägg upp en strategi och ta fram ett koncept tillsammans med oss. Framför allt behöver du fundera över innehåll och mottagare. Vad vill du säga? Vilka vill du nå? Vad ska läsarna känna, tänka och göra när de har boken i sin hand?

2. Innehåll

Vem skriver texter? Vad behövs i form av fotografier och illustrationer, och vem ska ta fram dem? Vilka personer behöver intervjuas, och när har de tid? Se i det här läget också till att skissa upp boken grovt – det behöver finnas ett logiskt flöde i narrativet. Ta också en funderare på vad som kan fungera som en stark öppning som fångar intresset, och en avslutning som knyter ihop säcken.

3. Form

När innehållet är bestämt är det dags att ta fram en form som lyfter innehållet. Det är många beslut som behöver tas om bland annat typografi, omfång, papperskvalitet och bindning.

4. Omslag

Lägg mycket fokus och tankekraft på att formge ett riktigt bra omslag. Det engelska uttrycket ”don’t judge a book by its cover” har ingen som helst koppling till verkligheten – en bok står och faller med sitt omslag.

5. Tryck

Hur stor ska upplagan vara? Och vilken tryckteknik bör man i så fall välja? Hur ska boken distribueras?
 

… och efteråt:

Tänk på att när du väl står där med boken i din hand har det roliga precis bara börjat. Med rätt strategi kan en bok lätt ge mereffekter i form av till exempel releasefest, PR, förtjänad uppmärksamhet, föreläsningar och blogginlägg.

Som sagt – en bok lever länge. Länge leve boken!