Nyhetsbrev

2018-09-06 / Christian

Digitala nyhetsbrev är ett starkt och enkelt sätt bygga ditt varumärke och ständigt vara aktuell i dina målgruppers medvetande. Vi hjälper dig att planera, producera, mäta och följa upp ditt nyhetsbrev.

Relevant innehåll som regelbundet dimper ner i inkorgen bygger ditt varumärke och fungerar dessutom som en utmärkt indragare till fördjupande content och call to action i dina andra kanaler. Därför är nyhetsbrev ett kostnadseffektivt sätt att driva trafik till den egna sajten och ett smart sätt att kontinuerligt kommunicera med dina kunder.

Skapa värde, segmentera och följ upp

E-postmarknadsföring och nyhetsbrev gör det möjligt att på inspirerande sätt skapa mervärde för dina mottagare. Exempelvis genom att presentera tjänster, produkter, erbjudande, nyheter och case, att prata om trender och djupdyka i ämnen som är relevanta för dina kunder. Genom att segmentera dina kundgrupper efter intresse, förutsättningar och var de befinner sig i kundresan har du möjlighet att rikta innehållet till specifika mottagare och på så sätt skräddarsy innehållet för att verkligen skapa värde. 

Genom att använda ett Marketing Automation system kan du dessutom enkelt följa upp resultat och samla statistik som ger dig underlag inför nästkommande utskick. Samma system kan göra automatiska testutskick för att se vilka brev som får högst öppnings- och klickfrekvens och optimera resultatet. Vi hjälper dig gärna med alltifrån idéarbete till genomförande, mätning och uppföljning.

Har ni aldrig skickat ut ett nyhetsbrev tidigare?

Då är det klokt att först ta fram ett redaktionellt koncept där syftet och målet med nyhetsbrevet formuleras och de kreativa lösningarna som ska svara mot målen tydliggörs. Vi hjälper er gärna med det. Det handlar bland annat om att besluta vilka vinjetter som ska återkomma i varje nyhetsbrev – exempelvis kundcase, medarbetarporträtt, erbjudande, nyheter, utblickar etc. 

Våra Art Directors tar sedan fram en form för nyhetsbrevet som rimmar väl med er egen grafiska profil och därefter skapar vi en mall som återanvänds vid varje utskick. Vi på Rubrik skapar en arbetsgrupp med projektledare, skribenter och formgivare som i samarbete med er beslutar vilket material nyhetsbrevet ska fyllas med. Vi träffas därefter vid kontinuerliga redaktionsmöten, spikar innehållet, bestämmer hur vi ska producera text, bild och/eller film åt er och monterar slutligen in det färdiga materialet i nyhetsbrevsmallen. Därefter återstår det bara att trycka på 'skicka' och att följa upp hur brevet tas emot, i form av öppnings- och klickfrekvens.

Har ni redan en befintlig form framme?

Vi kan självklart också hjälpa er med att enbart fylla nyhetsbrevet med material.