Sociala medier

2018-09-06 / Sanna

För att bli uppskattad i sociala medier gäller det att träffa rätt och att vara relevant för målgruppen. Vi hjälper er att skapa content för sociala medier anpassat efter varje kanals specifika karaktär och syfte.

Nyckeln till att lyckas på sociala medier är att bjuda på underhållning, utmaningar eller kunskap som folk gillar och gärna delar med andra. Men se upp med att publicera exakt samma material i alla era sociala kanaler.

Vad är vinsten med att finnas på sociala medier?

Genom att aktivt jobba med sociala medier ökar ni er synlighet på nätet och minskar avståndet till nya potentiella kunder. Många tycker att det är enklare att skriva ett meddelade på sociala medier än att skicka ett mer formellt mail. Ert företag får också en högre sökträff på Google ju oftare ni omnämns på sociala medier och ni kan enkelt sponsra era egna inlägg (till en förhållandevis låg kostnad) och på så sätt sprida ökad medvetenhet kring ert varumärke.

Flera internationella undersökningar visar dessutom att majoriteten av alla konsumenter vänder sig till digitala medier inför ett köp. Man besöker hemsidor, jämför priser hos olika företag och läser recensioner. Konsumenter är helt enkelt mer pålästa i dag än tidigare. Genom att vara synlig, intressant, proaktiv och professionell i flera kanaler än enbart på er egen sajt ökar ni era chanser att bli kundens förstahandsval.

Kontrasten mot traditionell marknadsföring

I traditionell marknadsföring handlar det ofta om att pumpa ut sitt annonsbudskap, men i de sociala kanaler är det dialog som gäller. Det innebär att avsändaren måste vara beredd på att få negativ kritik och på att bemöta den på ett genomtänkt sätt. Frågor och kommentarer behöver besvaras snabbt, därför är det viktigt att man gör det till rutin att checka in på sina sociala mediekonton regelbundet.

Facebook fortfarande störst

Mer än 70 procent av Sveriges befolkning finns på Facebook och drygt 50 procent använder sig av kanalen dagligen. Instagram är den näst största sociala kanalen, här finns 44 procent av de svenska internetanvändarna. Youtube är en annan välanvänd kanal som bland annat passar väldigt bra för instruktions- och inspirationsfilmer.


SÅ KOMMER NI IGÅNG – STEG FÖR STEG:


1. Hur omnämns ert företag idag? 

Googla ert företagsnamn, gå in på sociala medier och sök på #hashtags med ert företagsnamn för att få en överblick över vad som skrivs om er. Tänk genom hur ni vill bli omnämnda och definiera målet med er aktivitet på sociala medier. Vill ni främst få fler följare, öka interaktionen med era kunder eller stärka ert varumärke?

2. Hur mycket tid har ni att lägga på sociala medier? 

Gör upp en genomförbar plan för hur mycket tid ni ska lägga ner på sociala medier och vem som ska ansvara för vad. Avsätt tid för era sociala medieaktiviteter.

3. Gör upp en plan för ert innehåll 

Gör en tidplan utifrån vad som är rimligt för ert företag. Kanske vill ni planera ert innehåll månadsvis eller kvartalsvis framåt. Använd gärna en egen kalender och fyll i planerade evenemang, kampanjer, årstidsbundna ämnen ni vill prata om etc. Att ha en plan underlättar det fortsatta arbetet avsevärt.

4. Skaffa profiler i lämpliga kanaler 

Är Facebook bäst för er, eller kanske någon annan kanal? När ni bestämt er för vilka kanaler ni ska vara aktiva i, skapa då en profil där ni börjar med att berätta vilka ni är, vad ni gör, var ni finns, vilka era kontaktuppgifter är mm.

5. Skapa engagerande innehåll 

Generera innehåll som era följare kan ha nytta av. Fundera samtidigt på hur ni kan involvera och engagera följarna – om de själva uppmuntras till att vara aktiva är chansen större att de i sin tur sprider innehållet vidare.

6. Utvärdera och anpassa 

Sociala medier handlar om att testa, dra lärdomar och vässa budskapet inför nästa publicering. Följ upp hur bra det går för era inlägg och utvärdera hur ni kan göra annorlunda nästa gång.