Att bygga varumärke för ett byggvaruhus
Med målet att stärka den kreativa varumärkespositioneringen producerar vi content till Hornbach Sveriges sociala kanaler. Ett växande följarantal och ökad interaktion är två av vinsterna med den nya strategin.
Utmaning
Hornbach är ett internationellt byggvaruhus med huvudkontor i Tyskland och 150 varuhus utspridda i hela Europa. Huvuddelen av det material som tidigare publicerades i Hornbach Sverige sociala kanaler var ärvt content från Tyskland, som inte hade anpassats för en svensk publik. I samband med lanseringen av sin nya webbshop hösten 2017 bestämde sig Hornbach Sverige för att ta ett nytt helhetsgrepp, bland annat i form av en ny kommunikationsstrategi.
Målet med strategin var att stärka Hornbach Sveriges kreativa varumärkespositionering och tydligare koppla kommunikationen till företagets varumärkesprofil. Samtidigt bestämde sig Hornbach Sverige för att utöka produktionen av content till sina sociala kanaler.
Lösning
Strategiarbetet tog avstamp i ett omfattande researcharbete som mynnade ut i ett kanalkoncept med kommunikationsutmaningar och lösningar summerade i olika vinjetter, där man får möta Hornbachs medarbetare och inspirerande kunder i personliga porträtt, utbildande bygg- och trädgårdsskolor och lekfulla animerade kortfilmer som ska få fler kunder att våga ta sig an sina drömprojekt.
Resultat
I mars 2018 började vi producera content åt Hornbach Sverige utifrån den nya kommunikationsstrategin. Responsen på det nya innehållet har varit mycket positiv. Antalet följare har vuxit markant, likaså interaktionen med Hornbachs följare på Facebook och Instagram. Hornbach Sverige har också fått beröm från moderbolaget i Tyskland som sneglar på Sveriges nya sociala mediestrategi.
”Rubrik hjälper oss i den dagliga produktionen och vid formtoppar. De är flexibla, snabba, kvicktänkta och lätta att arbeta med”
Sara ter Borch
Marknadskoordinator Hornbach Sverige.