Årsredovisning – mycket mer än ett måste

Med ny design och redaktionellt tänk gav vi Latours årsredovisning ett lyft. Detta omtag blev starten på ett mångårigt och prisbelönt samarbete.

Utmaning

Latour är ett investmentbolag, noterat på Nasdaq OMX Stockholm sedan 1985. År 2018 fick Rubrik uppdraget att ta fram en ny design för årsredovisningen, som är företagets enda PR-kanal, och även skapa ett nytt tänk gällande innehållet. Målet var att årsredovisningen skulle bli något mer än bara ett pliktdokument. Utmaningen för oss var att hitta en design som passar målgruppen och att producera en spännande trycksak som lockar till läsning.

Lösning

Genom att arbeta med typografi, spännande bildspråk, kontraster, luft och tempoväxlingar gav vi årsredovisningen ett redaktionellt anslag. Årets stora nyhet är en kreativ rygg- och bindningslösning i kombination med ett omslag av återvunnen kartong och inslag av knallig orange.  

Resultat

År 2019 belönades Rubrik med guld i både Svenska Designpriset och Publishingpriset, och sedan dess har vi kammat hem ytterligare tre medaljer i de tävlingarna. Och viktigast av allt: produktionerna och det fina samarbetet har resulterat i en mycket nöjd kund.

6

års samarbete med Latour.

3

publikationer per år.

5

pallplatser i Svenska Designpriset och Publishingpriset.

”Ännu en gång har vi tillsammans med Rubrik skapat en årsredovisning som vi är riktigt stolta över. Den kreativa rygg- och bindningslösningen, innehållet och det lyxiga pappret blev fantastiskt bra, och det känns kul att ha gjort något annorlunda som sticker ut i mängden! En stilren layout i kombination med läsvärda texter gör att vår årsredovisning blir en stark PR-produkt som vi kan använda under hela året.” 

Katarina Rautenberg
Controller & Compliance manager på Investment AB Latour

Nyfiken?
Frida Valentin - Kundansvarig
Frida Valentin
Kundansvarig