Ett bra sällskap är A och O till sjöss
Sjöräddningssällskapet räddar liv till sjöss – och Trossen är föreningens viktigaste kanal för kommunikation med medlemmarna. Rubrik har haft nöjet att producera magasinet sedan 2015.
Utmaning
Sjöräddningssällskapet har funnits sedan 1907 och medverkar i 90 procent av all sjöräddning i Sverige. Verksamheten bedrivs helt ideellt och över 2 300 frivilliga sjöräddare på 74 räddningsstationer är beredda att rycka ut i alla väder. Efter en omvärldsanalys beslutade Sjöräddningssällskapet inför 2015 att ändra på ett mångårigt upplägg för medlemstidningen Trossen. Målet var bland annat att tydligare göra den till en tidning för båtägare och visa det större värdet med ett medlemskap i Sjöräddningssällskapet.
Lösning
Rubrik förändrade formatet och gjorde tidningen mer ”magasinig”, med stort utrymme för bildjournalistik. Dessutom är det större fokus på att leverera nytta till läsaren. Trossen innehåller numera fler konkreta tips och råd kring att äga och framföra båt, och även mer material som handlar om sjöräddning.
Resultat
Trossen har blivit mer instrumentell och nyttig, vilket lett till mycket god respons från Sjöräddningssällskapets medlemmar. Tidningen har vid fyra tillfällen nominerats till Svenska Publishingpriset i kategorin bästa medlemstidning. År 2017 belönades den med första pris.
Drygt så stor är Trossens upplaga.
Så stor är tidningens räckvidd.