Gemensam resa för innovativa transporter
Lanseringstidningen The Enabler gjorde mycket nytta för WALLENIUS SOL. Efter succén tog Rubrik fram en strategi för långsiktigt varumärkesbyggande och utvecklade en digital fortsättning på The Enabler.
Utmaning
WALLENIUS SOL är ett helsvenskt rederi, med bas i Göteborg, som erbjuder innovativ logistikservice i Bottenviken och Östersjöregionen. När bolaget startade 2019 ansvarade Rubrik för all kommunikation kopplad till lanseringen, däribland kundtidningen The Enabler. Efter lanseringen fick vi i uppdrag att ta fram en kommunikationslösning som säkerställer att kunder och omvärld fortsätter att intressera sig för WALLENIUS SOL:s erbjudande och verksamhet.
Lösning
Vi tog fram en strategi för långsiktigt varumärkesbyggande, där en digital fortsättning på The Enabler blev hörnsten. Webbtidningen vilar på ett redaktionellt koncept med skräddarsydda innehållsbyggstenar och en plan för spridning av innehållet via WALLENIUS SOL:s webbplats, sociala medier och nyhetsbrev.
Resultat
Tidningen The Enabler blev oerhört uppskattad när WALLENIUS SOL lanserades och har använts flitigt i samband med möten och mässor. Den belönades dessutom med silver i Svenska Designpriset 2019. Även den digitala tidningen fick stort genomslag. Till exempel nådde de två första inläggen på LinkedIn över 12 000 personer vardera efter bara ett par veckor, trots enbart organisk spridning. De fick hundratals reaktioner och många kommentarer och nyfikna frågor.
”Det här var jätteroligt för oss alla! Rubrik har gjort en högkvalitativ produkt som verkligen tillför ett värde. Nu ser vi fram emot ett fortsatt samarbete, och det ska bli roligt att jobba vidare med webbversionen av tidningen enligt det nya konceptet.”
Ragnar Johansson
VD på WALLENIUS SOL är stolt och glad för silvret i Svenska Designpriset 2019.