Podcast

2023-09-01 / Fidde

En podcast kan vara ett effektivt sätt för företag att öka synligheten, bygga förtroende, och stärka relationer. För att du ska lyckas med din podd krävs bra teknisk kvalitet och ett relevant innehåll som tilltalar publiken.

Podcast-formatet är populärare än någonsin och trenden ser enligt Poddsverige 2023 inte ut att avta de närmaste åren. Mer än hälften av svenskarna lyssnar på podd regelbundet och allt fler företag upptäcker fördelarna med att låta podcasten vara en del i kommunikationsmixen. Det snabba och kostnadseffektiva formatet passar för både intern och extern kommunikation.

Skapa en framgångsrik företagspodd

Att poddandet har ökat beror delvis på att det är lätt att komma igång och att det är en kanal som är förhållandevis billig att producera. Men tänk på att ljudproduktion är ett hantverk som kräver en del baskunskaper för att kunna få till en bra produktion, både innehålls- och ljudmässigt. Faktum är att vi är mer känsliga för dåligt ljud än dålig bild och därför är det viktigt att podcasten håller god ljudkvalitet. Precis som med annan kommunikation får du inte heller glömma målgrupp och syfte. Det är här du måste börja! Vilka ska lyssna och varför?

Vill du ha hjälp att komma igång? På Rubrik har vi gedigen erfarenhet av att producera podcast och radio. Vi hjälper dig gärna!

Rubrik hjälper dig med:

  • Strategi och format
  • Podcastproduktion
  • Inspelningsutrustning & studio
  • Inspelning & redigering
  • Programledare/Moderator
  • Trailers
  • Distribution